A zöldségtáplálás blogja - az egészségért és ízért

Zöldség-EXTRA

Zöldség-EXTRA

A kezdetek és alapok, hasznos elméleti linkek, infók v1-2016.02.10.

2016. február 08. - CsendPenge

Következzen a dolog szakmai része, persze a teljesség igénye nélkül. Az idő folyamán majd lesznek újabb bejegyzések, ötletek, javaslatok, tapasztalatok, stb. Ebben a bejegyzésben megpróbálok rávilágítani a problémákra, a megoldásokra, és a lehetőségekre: hogy miért is érdemes utána olvasni dolgoknak, illetve miért érdemes tápoldatot használni.

Változás: hasznos linkek +

Előzetesben annyit, hogy mindenkinek tudom ajánlani az internetet és a keresőket. Én a google-t használom, és nagyon sokszor bizonyult hasznosnak. Rendkívül sok információ található a neten, és bizony érdemes megnézni. Még utólag is :) Pl. sokan panaszkodnak, hogy a karfiol nekik nem termett semmit, nem fejesedett be. Ők azok, akik még soha nem hallottak a jarovizációs (vernalizációs) hőmérsékletről, ami pedig egy fontos pontja a karfiol termesztésnek. Ez csak egy, a környezetéből kiragadott példa, de jó példa. Egyébként erről van szó:

Vernalizáció (Wiki)

Néhány hasznos link, könyv, stb. Ha találok valami érdekeset, hasznosat, itt meg fog jelenni, mint gyűjtőhelyen.

Az alapmű, szerintem ez olyan a kertben, mint templomban a biblia: A zöldségtermesztők kézikönyve. A google keresést is belinkelem, hogy látható, érezhető legyen, néha milyen közel is van a megoldás. Az első az, de érdemes szétnézni. Persze speciális probléma speciális keresést igényel...

------------------------------------------------------------HASZNOS_LINKEK--------------------------------------------------------------------

A tankönyvtár egy nagyon jó hely, számos formában le is lehet tölteni a könyveket! 

Zöldségtermesztők kézikönyve (google keresés)

A továbbiakban ezt ZTKK rövidítéssel fogom emlegetni és linkelni.

Zöldségtermesztők Kézikönyve

Egy másik, szintén nagyon jó könyv a MEK (Magyar Elektronikus Könyvtár) oldalán: Szántóföldi növénytermesztéstan.

 (Tudom, aki ezt a blogot olvassa, nem szántó méretben gazdálkodik, de mint információ forrást én hasznosnak találtam)

Növényélettan

Kémiai kislexikon

Világ lexikon :)

Tápelemek

Kertészeti kislexikon a tuja.hu-n.

A növények ásványi táplálkozása

Agrokémia és növényvédelmi kémia (a címmel ellentétben igen hasznos információk gyűjteménye)

 

Régóta próbálkozok kerttel, már nem is emlékszem a kezdetekre évszám szinten legalábbis, csak arra, hogy milyen jó lett volna, ha valakit meg lehet kérdezni, főleg ha az illető tapasztalattal is rendelkezik. És itt nem arra gondoltam, hogy évek óta ugyanúgy szívatja meg magát :)

Leírom példának az első, és egyik legnagyobb baklövésemet, hátha tanul valaki belőle. (Rövid leírás és megoldás a végén)

 Egy iszonyat elhanyagolt kertet tudtam bérelni. Méteres gaz… Kértem kölcsön szerszámot, levágtam, felástam, kapálógépeztem, vetettem. (és nagyon örültem, hogy végre van kertem) Volt egy nagyon furcsa dolog. Nem akartak megnőni a növénykéim. Soha előtte és azóta sem láttam olyat, a paradicsom kb. 15 cm magas volt, a lomb szélessége meg kb. 30 centi körül járt már. És minden növénynél megfigyelhető volt a magassági növekedés hiánya. Internet, olvas, tápanyag hiány. Jó. Majd adok én neki! Vettem ezt, meg azt, meg tápoldatot is, konkrétan Wuxal Super-t. Osztottam, szoroztam, kimértem, permeteztem. X idő múlva megint. A harmadik permetezésnél vettem észre a számítási hibát, mondjuk addig is sokalltam a 4 deci tápoldatot (életemben először oldatoztam!) 10 liter permetlébe. Igen, 0,4 deci akart az lenni, csak az a fránya tizedes vessző, az olyan volt, mint a rosszul megszúrt malac. Korrigáltam. Mondjuk addigra kb. mindegy volt, minden, mint amit rakétával lőttek ki, úgy megnőtt. Egy buja dzsungelem lett, nem tudtam elég (hosszú) karót szerezni.

A következő évben gondoltam orvosolom a problémát, szórtam ki műtrágyát tavasszal. Egy jó nagy adag péti sót. A tápoldattal óvatosabb voltam. Furcsa volt a dolog, kicsit elnyúlt minden, ráadásul sok esetben furcsa rothadás volt paradicsomon, paprikán, és még máson is. Permeteztem rothadás ellen, de nem segített semmi sem. Miért? Net, olvas, megfejt.

MEGOLDÁS:

Az első évben a földbe bele forgatott növényi részek bomlásában résztvevő mikrobák lekötötték a talaj nitrogén készletét. (a hibás számításból eredő túladagolást most elhanyagoljuk)

A következő évben felszabadult az előzőleg a bomlás miatt lekötött nitrogén, én még durván meg is pluszoltam, amitől ún. ion antagonizmus lépett fel, vagyis a túl magas N jelenlét miatt a növények nem tudták felvenni a kalciumot és káliumot sem. Ez a szopás, nem az orális szex…

Egy cikk ezzel kapcsolatban:

Tápanyaghiány vagy a tápanyagok rossz hasznosulása?

 Ezek voltak a kezdetek, de soha nem adtam fel, hogy tápoldatot használjak, korábban láttam már lombtrágyázás eredményét, meggyőző volt. Annyiban jó volt az első alkalmakkor becsúszott számítási hiba, hogy: 1. ne aggódjak a pontos mérés miatt. 2. ne tartsam be az előírtakat az adagolást illetően. :)

És idővel meg is lett az eredmény, először akkor tűnt fel, amikor elfogyott az új fajtaként kipróbált krumpli termése, és venni kezdtük megint a krumplit. A miénk nagyon jó ízű volt, és nem csak azért, mert a miénk volt. Öntöztem, ha szükséges volt, minimális mértékben növényvédelmet is alkalmaztam, és persze a tápoldatozás mellett volt lombtrágyázás is.

Szomorú apropója volt az elismerésnek, amikor egyszer meglopták a kertünket, és a rendőrök ránéztek, hogy mi tűnt el, hátha találnak használható nyomot. Amikor kilépett a nyomozó és a két járőr a takarásból, és meglátta a kertünket, csak annyi szakadt ki az egyik járőrből, hogy "De gyönyörű kert!" A nyomozó és a másik járőr csak hallgatott és elismerően nézett. Az ő elismerésük jól esett :)

 

Mára, kb. 10 év után oda jutottam, hogy azt érzem, tapasztalom, hogy nem ismertem egyik zöldséget sem. Amit ismertem, az olyan messze volt a DNS-ben rejlő lehetőségtől, hogy utólag már érzem, az nem az volt, hanem elmosódott árnyéka csupán. Nem tudom, hogy milyen messzire lehet eljutni ebben a tekintetben, gyanítom, hogy nem tudok majd minden zöldségfajta tekintetében ilyen méretű előrelépést produkálni, de próbálkozni fogok.

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldsegextra.blog.hu/api/trackback/id/tr488368764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása